-->

Test av Klippo Gräsklippare från 1987

Jag klippte delar av den stora gräsplan som ligger mellan själva sommarstugan och vattnet i Hälsingland och fick då bekanta mig med en gammal klassisk Röd Klippo gräsklippare utan drivning.

Test-Klippo-Gräsklippare-1987Röd-Klippo-87

Gjuten Klippo Kåpa i Aluminium

Detta är nog den mest kända gräsklipparmodellen av alla och används av många parkförvaltningar och kommuner än idag.

Hela den röda kåpan är gjuten i aluminium och kommer därför inte att rosta och denna gamla “kärra” från 1987 känns fortfarande tung och stabil i sin helhet.

Klippo-Hare-Sköldpadda-Motor

Choke, Hare, Sköldpadda, Stop

Motorvarvet eller gasen styr man nere på motorn och för att starta den drog jag reglaget till “choke” och drog ett par gånger i snöret.

När den startat kunde man flytta gasen mot “haren” för att få den renaste gången. Motorn gick inte helt klockrent men den starka motorn orkade trots det plöja ner det höga gräset.

Motor-Klippo-1987Klippo-1987

En Tung Pjäs

Att knuffa runt den tunga gräsklipparen utan drivning var ett svettigt välbehövligt motionspass i värmen. Jämför jag med den Partner vi har hemma är denna gamla Klippo mycket tyngre att klippa med men den lär hålla 20 år till utan problem. Handtaget man knuffade med kunde jag inte reglera uppåt så ställningen var inte helt optimal och den skulle pajat min rygg rätt snabbt om jag klippt mer.

Imponerade maskin ändå från det glada åttiotalet 1987. Skulle efter en tvätt se ut som ny. Startade och gick helt OK så vad mer ska man begära av en 24 åring :)

Läs gärna mina många andra blogginlägg i arkivet under (allt från service till tester av trimmers och robotgräsklippare hittar du där) taggen #Gräsklippare.

0 Besökare har kommenterat :