-->

Åtdragningsmoment Navmutter På Golf Mk1

Jag var ute på en provtur och skulle testa om jag fått bort nya glasfiberhuvens fladder inför resan till Mantorp imorgon. Höger hjulnav rasslade oroväckande och jag svängde hem så fort jag kunde.

Navmutter-Golf-Mk1-Nm

30mm-Hylsa-Centrummutter-Golf-Mk1

Reparationshandbok-Golf-Mk1

Navmuttern kräver 30 mm hylsa

Hade redan tidigare köpt en 30 mm hylsa för centrum/navmuttern och sökte lite efter åtdragningsmoment på nätet men jag hade sådan tur att med bilen följde det med en reparationsbok och i den kunde man utläsa att muttern skulle dras med hele 230 Nm!

MomentNyckel-Kilogram-Metres

Momentnyckel-Kamasa-Tools-50-350Nm

Moment-Centrumbult-Navmutter-Golf

Köpte Ny Kamasa Momentnyckel

Fram med gamla momentnyckeln och dra åt men min gamla gick bara till ca 140 Nm. Tittar på klockan som visade 16.30 en valborgskväll och ringde sedan min lokala reservdelsfirma som alltid ger bra service.

Har ni öppet? Har ni en momentnyckel som klarar 230Nm?? Ja visst svarar dom, En Kamasa Tools 50-350Nm. Kostade skjortan men jag har länge tänkt skaffa en riktig momentnyckel istället för den gamla jag fått av farsan som hade skum gradering.

Kamasa nyckeln skulle motioneras före första användning. Små justeringar i taget innan man drog max. Nu är båda navmuttrarna åtdragna på Golfen med exakt 230Nm och höger satt inte fast alls mycket så jag hoppas nästa provtur är tystare. Skulle aldrig vågat dra 230Nm utan momentnyckel, nästan så man fick hänga över nyckel innan det klickade.

Läs gärna fler inlägg bilen #GolfMk1 eller om mina #Verktyg.

0 Besökare har kommenterat :